Mä en oikein ymmärrä mikä siivouksessa minua pännii eniten. Ei se ole se työnteko, vaikka olenkin yleisesti (koti)työtä vieroksuva ihminen. Pidän kovasti siivouksen jälkeisestä fiiliksestä. On aivan ihastuttavaa kun koti on sen illan nätti, puhdas, ihanan tuoksuinen ja tavarat järjestyksessä. Ehkä vain se aloittamisen kynnys... ei, ei se ole sekään. Aloitan ihan helposti, mutta sitten jotenkin se vain jää kesken. Tjäh, olen vain laiska ja meillä käy liian harvoin ihmisiä - edes meidän perhe ei hengaa täällä oikeasti. Nukumme, hotkimme jotain suuhumme ja painelemme jonnekin kauheella kiireellä. Tai vain lojumme katsomassa televisiota. Niin no, shabbat on asia erikseen. Silloin pelaamme pelejä, luemme kirjoja, käymme ulkona kävelyllä, syömme hirveästi challah-leipää ja nautimme pyhäpäivän hiljaisesta rytmistä.
Osaltaan siivoamisessa ja tavaroiden järjestelyssä on varmasti kyse kotiutumisesta. Vaikka olemme asuneet täällä jo yli vuoden, en ole jotenkin osanut asettua aloilleni. Olen jatkuvasti pohtinut mahdollista tulevaa muuttoa - eikä minulla ole vieläkään tauluja seinillä! Monta laatikkoa on vielä purkamatta ja en osaa nukkua joka yö "sängyssäni". Nyt olen kuitenkin päättänyt, että asumme tässä asunnossa jonkin aikaa, huolimatta tästä uskomattoman korkeasta vuokrasta. Olen ilmoittanut pojan lähikouluun, johon hän toivottavasti pääsee ja kestää kaksi vuotta ennenkuin pojalla vaihtuu koulu. Joten vasta kahden vuoden päästä me muutamme täältä pois. Tuntuu todella oudolta. Tähän asti olen asunut vain 1,5 vuotta maksimissaan samassa talossa kymmenen viimeisen vuoden aikana. Aikamoista kiertolaiselämää.

Gefilte fische on osa shabbat-ateriaa.

valkolihaista kalaa (hauki, kuha, ahven, turska)
sipuli
kuivaa vaaleaa leipää tai matza-jauhoja tai korppujauhoja
uolaa, pippuria, piparjuuritahnaa (tai ihan ektaa tavaraa), tilliä
2 kananmunaa
kasvisliemijauhetta
vettä

jauha kala ja pilkottu sipuli, kuivat leipäpalaset tasaiseksi soseeksi monitoimikoneessa. Mausta suolalla, pippurilla, tillillä ja piparjuurella. vatkaa taikinaan pari kananmunaa. Anna taikinan vetäytyä jääkaapissa kelmun alla vaikka tunnin verran. Taikinan pitäisi olla tahnamaisen jämäkkää. Laita kasvisliemi kiehumaan ja nostele kevyesti kiehuvaan liemeen ruokalusikalla kalapalloja. käännä palloja välillä. viitisen - kymmenisen minuuttia riittää kypsymiseen koosta riippuen.
kalapallot voi tarjoilla kylmänä tai kuumana, etenkin hunajaporkkanalanttien (tzimmes) kanssa.
erikoisen hienoja kalapalloja saa, jos vatkaa valkuaiset erikseen kovaksi vaahdoksi ja kääntelee varovasti kalasoseen sen joukkoon. tällöin kalapalloista tulee kuohkeampia.