Luennot taas alkoivat ja olen hihkunut riemusta. Olen nauttinut kovasti opiskelun sosiaalisesta puolesta, jota en pahemmin viime talvena ehtinyt kokea. Luennot rulaavat!!!  Mikään ei ole niin kivaa kuin suhteellisen pienessä porukassa hankkia uutta tietoa kielistä ja kulttuureista, kun kaikki ovat motivoituneita opiskelemaan. Aivan toista kuin yläaste - lukio - tasolla. En tehnyt siis väärää valintaa kun valitsin taas yliopiston, enkä painunut nopean ammattitutkinnon perään nyt syksyllä. :-D

Etenkin iloa on aiheuttanut nykyheprean opiskelu, jossa on mainio "mora" eli opettajatar ja kiintoisa aihe. Opintokokonaisuuteen tosin kuuluu myös raamatun(tai minun tapauksessa tooran)heprean opiskelua. Menin tänään luennoille hiukan myöhässä. Luennoitsijana oli Tapani Harviainen, joka on Suomen ehdottomasti parhain/parhaimpia semistiikan asiantuntijoita. Hän oli hyvä luennoitsija mutta tehtävät olivat todella haasteellisia ja vähän väliä putosin kärryiltä kun hän kävi englanniksi lävitse muinaisheprean kielioppia. Luennon jälkeen (ja välillä) olin epätoivoinen, miten ihmeessä saan tuon kurssin lävitse? Ei heprean taitoni riitä tuollaiseen lukemiseen.
 
Illalla tulin kotiin ja rupesin katsomaan tietokoneelta opintovaatimuksia ja aikatauluja. Huomasin olleeni laudatur-kurssilla!!! Ei ihme jos hiukan aloittelijaa heikotti... oikean kurssin järjestääkin teologinen tiedekunta - ei humanistinen kuten olin olettanut. Onni ja autuus tulvahtivat sisälleni, sillä nyt minun ei tarvitse huolehtia osaamisen taidostani. Pysyin nyt laudaturkurssilla juuri ja juuri mukana meiningissä, joten ehkä minulla on ihan mahdollisuuksia suorittaa nuo opinnot joskus parin vuoden päästä!

Heprean kunniaksi teille oikein perinteinen lähi-idän ohje hummus.

purkki säilöttyjä kik-herneitä
2 rkl tehinaa
sitruunan mehu
kourallinen pilkottua persiljaa
mustapippuria
suolaa
kasvislientä
valkosipulin kynsi pilkottuna

soseuta kaikki tehosekoittimella hienoksi, löysäksi tahnaksi. jätä osa persiljasta päälle koristeeksi. Käytä salaatinkastikkeena, leivän päällä, pihvin kanssa, pitan täytteenä falafelin ja salaatin kanssa... Moni käyttöinen, hyvä ja terveellinen.