Niin - todellakin. Viime yö oli aika värikäs...

Tässä pitää ihan ensiksi kiittää julkisesti ystäviäni S:aa ja M:a, jotka näkivät suuren vaivan tuodakseen minulle viime yönä kello 23.30 aikaan talon avaimet, kun olin roskia viedessäni jäänyt oven ulkopuolelle - ilman kännykkää. Poika nukkui niin sikeästi, ettei herännyt vaikka soittelin ovikelloa. Olin vahingossa ottanut mukaani kellarin avaimet ja yllättäen tuosta avainnipusta puuttui kotioven avain.

Eilen epäilin, jopa täällä blogissa, että minulla olisi umpparitulehdus. Olin tosi helpottunut päästyäni sairaalasta neljän aikaan yöllä, sillä diagnoosin mukaan mulla olikin vain neljä murtumaa kylkiluissa. :-D Okei. oikea kylki on sikekipeä, mutta ne paranee kuukaudessa tai jotain. Onneni on kipulääke, joka lieventää tuntemuksia. Umppari en sijaan olisi vaatinut vähemmän parantumiseen, mutta mun olisi pitänyt lähettää poika isäni luokse viikoksi. Ei kiva ajatus yhtään. Pidän mieluiten pojan aina lähelläni. Onneksi oli kylkiluut murtuneet ja elämäni voi jatkua ennallaan. Ja onneksi oli olemassa miun oma isi, joka pystyi tulemaan meille yöksi, joten sain olla rauhassa Malmin ensiapupkl:lla vielä neljän aikaan yöllä. Tosin bofferointi jää nyt vähäksi aikaa lääkärin määräyksen vuoksi pois.

Tänään kuitenkin kampesin töihin, kivusta ja huonosti nukutusta yöstä huolimatta. Jotenkin se oli hyvä ratkaisu - ainakin töiden kannalta. Kotiin makoiluun jääminen olisi vain korostanut "olen pipi"-mielialaa. Enkä tahdo olla vaivanen.

Näin muuten eilen toista exää - hän oli vartioimassa yön kulkijoita ammattinsa vuoksi. Vartijan rooli oli hänelle omiaan, vaikka hänellä onkin nuorisoalan koulutus. Tuntui oudolta katsella häntä - hän ei ollut muuttunut niin paljoa vuosien aikana - minä taas olen vanhentunut sikenä.

Murtumien kunniaksi laitan reseptin murenevasta leivoksesta.

Baklava

Puoli kiloa filotaikinaa (voitaikinakin menettelee)

200g jauhettuja manteleita ja saman verran jauhettuja hasselpähkinöitä

Reilu ripaus kanelia

150 g voita tai margariinia

150 g sokeria

Hunajasiirappi:

sitruunan kuori

2,5 dl sokeria

1 dl hunajaa

neilikkaa ja kanelitanko

3 dl vettä


Sekoita pähkinä-ja mantelijauheen sekaan sokeri ja kaneli. Sulata voi. Jaa taikina neljään osaan ja kkaviloi kaikki osat uunivuoan (20 x 25 cm) kokoisiksi levyiksi. Voitele vuoka voisulalla ja aseta siihen yksi voitaikinalevy.Voitele se voisulalla. Laita sitten pähkinä-manteli seosta väliin ja taas voitaikinalevy. Voitele viimeinenkin voitaikinalevy voisulalla.Pane leivonnainen jääkaappiin tunniksi. Leikkaa se ennen paistamista terävällä veitsellä vinoneliöiksi. Paista 30 min 200-asteessa.


Valmista hunajasiirappi
keitä aineksia kattilassa, kunnes noin puolet nesteestä on haihtunut pois. Kaada seos hieman jäähtyneen baklavan päälle ja irrota leivonnaiset vuoasta.